Visual narratives and education. Murals paintings during the first Peronism.

Authors

Keywords:

Murals, Peronism, Visual Culture, Educational Institutions

Abstract

The aim of this article is to study a series of murals destined for spaces inhabited by children and young students and to offer an analysis of their visual narratives during Peronism (1946-1955). This will allow us to analyse and understand the visual dimension of the cultural history of the period. From 1946 onwards, there is evidence of the existence of mural painting that was destined to institutions for children such as Ciudad Infantil and Hogares Escuela -built in different areas of Argentina-, as well as murals in Escuelas Fábrica, educational establishments for young men learning a trade. This type of muralism is based on the notion of the pedagogy of images, that is to say, their capacity to transmit ideas and concepts, as well as the positive impact they would have on the character building of children and young men. Most of these murals have been destroyed and this research was only made possible through the analysis of archival photographs and film material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Attara, J. (2005). “Ayuda social sí, limosna no”. El caso Hogar Escuela Juan Domingo Perón de la provincia de Santa Fe, distrito Rosario (1963-1955). Res Gesta, 43, 69-88.

Ballent, A. (2009). Las huellas de la política. Vivienda, ciudad, peronismo en Buenos Aires, 1943-1955. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Belej, C. (2015). Murales efímeros para las Exposiciones Industriales durante el primer peronismo. H-industri@. Revista de historia de la industria, los servicios y las empresas en América Latina, 16, 110-132.

Belej, C. (2019). Política de las imágenes: Murales del peronismo. Actas de las XVII Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia-Universidad Nacional de Catamarca. 2, 3 4 y 5 de octubre de 2019.

Belej, C. (2008). Quinquela muralista. En Diana B. Wechsler Quinquela, entre Fader y Berni. En la colección del Museo de Bellas Artes de La Boca. Caseros: Universidad Nacional de Tres de Febrero

Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.

Burke, C., Howard, J. and Cunningham, P. (2013). The decorated school. Essays on the Visual Culture of Schooling. London: Black dog publishing.

Bontempo, Paula (2012). Los niños de Billiken. Las infancias en Buenos Aires en las primeras décadas del siglo XX. Anuario del Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, 12, 205-221.

Carli, S. (2000). Niñez, pedagogía y política: transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina (1880-1955). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Cattaruzza, A. (2007). Los usos del pasado. La historia y la política argentinas en discusión, 1910-1945. Buenos Aires: Sudamericana.

Dussel, I. y Pineau P. (1995). De cuando la clase obrera entró al paraíso: la educación técnica estatal en el primer peronismo. En Adriana Puiggrós (Dir.) Discursos pedagógicos e imaginario social en el peronismo (1945-1966). Buenos Aires: Editorial Galerna.

Feldman, D. (2004). Imágenes en la historia de la enseñanza: la lámina escolar. Educação & Sociedade, 25 (86), 75-101.

Gené, M. (2005). Un mundo feliz. Imágenes de los trabajadores en el primer peronismo. 1946-1955. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Girbal-Blacha, N.M. (2015). En la Argentina peronista "Los únicos privilegiados son los niños" (1946-1955): La doctrina desde la Biblioteca Infantil "General Perón";; Historia Contemporánea, 50 (1), 133-162.

González Mello, R. y Dorotinsky Alperstein D. (coords.). (2010). Encauzar la mirada. Arquitectura, pedagogía e imágenes en México, 1920-1950. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones estéticas.

Gudiño Cejudo, M. R. (2016). Eulalia Guzmán and Walt Disney’s Educational Films. A Pedagogical Proposal for “Literacy for the Americas” in Mexico (1942–1944). Journal of Educational Media, Memory, and Society, 8 (1), 61-77.

Gvirtz, S. (2005). La politización de los contenidos escolares y la respuesta de los docentes primarios, 1949-1955. En Raanan R. y Sitman, R. (coord.) El primer peronismo: de regreso a los comienzos. Buenos Aires: Lumiere. 37-50.

Karush, M. y Chamosa, O. (2010). The new cultural history of peronism: power and identity in mid-twentieth-century Argentina. Duke University Press.

Kriger, C. (2009). Cine y Peronismo. El estado en escena. Buenos Aires: siglo XXI.

Mercado, B. (2014) Escolarizar la mirada: Arte, estética y escuela (1880-1910). En Pineau, P. (Dir.) Escolarizar lo sensible. Estudios sobre estética escolar (1870-1945). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo.

Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Buenos Aires: Paidós.

Patruno, L. (2020). The City Evita Built. Cinematic Childhood and Peronism in Luis César Amadori´s Soñemos (1951). Travesía. Journal of Latin American Cultural Studies, 29, 63-84.

Pécora, G. (2022). La Escuela Fábrica del Peronismo, el primer escalón en la formación para el trabajo. Reseñas de Enseñanza de la Historia, 11, 57-82.

Peláez, T., Comisarenco Mirkin, D. y Ayala Baunet, M. G. (Coords.) (2022). De unas fotografías a un mural. Historia de un descubrimiento: Los murales de la “Escuela Carlos A. Carrillo”. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Petitti, M. (2018). Más allá de una escuela peronista. Políticas públicas y educación en la provincia de Buenos Aires (1946-1955). Rosario: Prohistoria.

Pineau, P. (Dir.) (2014). Escolarizar lo sensible. Estudios sobre estética escolar (1870-1945). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo.

Plotkin, M. (1993). Mañana es San Perón. Propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista (1946-1955). Buenos Aires: Ariel.

Rhor, S. Evolution of the Chicago Mural Movement. The case of Lane Technical. En Burke, C., Howard, J. and Cunningham, P. (2013). The decorated school. Essays on the Visual Culture of Schooling. London: Black dog publishing, pp. 19-27.

Szir, S. (2007). Infancia y cultura visual. Los periódicos ilustrados para niños (1880.1910). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Torre, J. C. (2002). Los años peronistas (1943-1955). Nueva Historia Argentina T. 8. Buenos Aires: Sudamericana.

Valenzuela, M. F. (2013). La simbología como recurso escolar en la época peronista. Actas de las VII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata Argentina en el escenario latinoamericano actual: debates desde las Ciencias Sociales.

Published

2024-08-30

How to Cite

Belej, C. (2024). Visual narratives and education. Murals paintings during the first Peronism. PolHis. Revista Bibliográfica Del Programa Interuniversitario De Historia Política, (33), 72–108. Retrieved from https://polhis.com.ar/index.php/polhis/article/view/519

Issue

Section

Artículos

URN

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.